
  

 

  
 

Tibet Information Network, London 
TIN News Update / 28 January, 1996 full/ total no of pages: 2 

ISSN 1355-3313 
 
 

Tibetan Newspaper Sabotage; Lama's House Bombed 
 

A worker at Tibet's main newspaper sabotaged a recent edition of 
the paper to indicate discontent with Chinese policy over the 
Panchen Lama succession, according to unofficial sources in 
Lhasa.  
 
The unknown newspaper worker altered a front page photograph 
in the Tibetan language edition of the Tibet Daily so that it made 
China's top leaders appear to be sitting behind a row of Tibetan 
lamas instead of in front of them.  
 
The incident has emerged amid reports of violent opposition to 
China's decision last November to appoint its own protege as 
Panchen Lama, the second highest figure in the leading school of 
Tibetan Buddhism. A Hong Kong paper today claimed that a bomb 
had exploded outside the house of the main Tibetan lama who 
supported the Chinese authorities in the succession dispute.   

 
According to reports from the Tibetan capital no-one has so far been identified as 
responsible for the alteration in the newspaper photograph, which looks at first 
glance like a printing error. The newspaper, the official mouthpiece of the 
Communist Party in Tibet, usually carries the same photographs and text as the 
previous day's edition of Xizang Ribao, the Chinese-language edition of Tibet 
Daily. 
 
The photograph, which had been published in its untampered form throughout 
China a day earlier, showed President Jiang Zemin, General Liu Huaqing and four 
other Party leaders sitting in front of three rows of senior Tibetan lamas and 
dignitaries. It had been printed prominently on the front page of the People's Daily, 
the English-language China Daily, and the Xizang Ribao on 13th November 1995, 

TIN News Update / 28 January, 1996: Tibetan Newspaper Sabotage  2 

  

and was intended to show the Party's control over the selection process for the 
reincarnation of the Panchen Lama.  
 
But when it appeared the next day in the Bod-jong Nyen-re Tsag-par, the 
Tibetan-language edition of Xizang Ribao, the picture had been reduced and 
shifted to a corner of the front page, and the first row of lamas had been copied to 
the bottom of the picture, so that the Chinese leaders have one row of lamas in 
front of them as well as three rows behind.  
 
The alteration to the photograph is crudely done, without any attempt to disguise 
the join where the front row has been added, probably so that the newspaper 
workers involved could argue that it was a production error. Photographers in 
London who were shown the newspaper said it was unlikely to have been done 
unintentionally and Tibetans contacted in Lhasa have described the photograph as 
a veiled criticism of Chinese policy. 
 
The photograph shows the formal conclusion on 11th November last year of a 
much publicised meeting in Beijing, at which Tibetan lamas had been told by 
President Jiang to accelerate the process of choosing a new Panchen Lama. 
"Tibetan soul search nears end - President calls for early confirmation", said the 
China Daily in its front page headline over the original version of the photograph. 
The lama leading the search team had delayed the process for nearly 6 years in an 
attempt to get the Chinese to accept a child confirmed by the Dalai Lama in exile, 
and has been missing, believed imprisoned, for the last eight months.  
 
The Tibetan lamas shown in the picture, described officially only as members of 
the "Leading Group for Locating the Reincarnation Child of the Panchen Lama", 
had been ordered to Beijing a week earlier and had agreed, apparently under 
strong Chinese pressure, not to recognise the child identified by the Dalai Lama as 
the correct reincarnation. A different child was selected under Chinese guidance 
two weeks later and enthroned in Shigatse on 8th December. 
 
The 24 lamas and dignitaries in the picture are not identified by name in any of the 
newspapers and look grim and uncomfortable, squashed behind the President and 
General Liu, both of whom are smiling for the camera. A senior lama from southern 
Gansu, formerly part of the north-eastern Tibetan area known as Amdo, is known 
to have made a statement at the meeting protesting against the decision to reject 
the Dalai Lama's nominee.  
 
Subversive comments rarely find their way into official Chinese papers, although in 
March 1991 a Chinese student in the US succeeded in getting the People's Daily 
to publish an apparently innocent poem called "Yuan Xiao" which, when read 
diagonally, called for Premier Li Peng to be replaced. The incident led to an 
enquiry into the newspaper by the Public Security Bureau.  
 



  

Reports of Bombings in Lhasa 
 
Earlier today a Hong Kong based newspaper, the Sunday Morning Post, reported 
that a bomb had been detonated in Lhasa in an attack on a prominent Tibetan 
supporter of the Chinese position on the Panchen Lama issue. The incident is 
unconfirmed, but is the first indication of a dangerous escalation in political 
violence from attacks on property - which themselves are alleged to have killed two 
people - to attacks on people. 
 
The newspaper said the bomb exploded at 10pm on 18th January at the house of 
Sengchen Lobsang Gyaltsen, a lama and political dignitary who led the 
pro-Chinese faction in the recent dispute over the Panchen Lama. Sengchen, who 
in July was made titular head of the Panchen Lama's monastery at Tashilhunpo, 
was away in Beijing at the time of the explosion, but one unnamed person was 
seriously injured, according to the Post article. 
 
The reported attempt to kill Sengchen Rimpoche comes after up to five attempts at 
sabotage last year, all of which were directed not primarily at people but at Chinese 
installations in Lhasa in the run-up to the celebrations on 1st September last year 
of the 30th anniversary of the founding of the Tibet Autonomous Region. There is 
no evidence so far as to who carried out the alleged attacks, and none of the 
incidents have been confirmed or reported by the official media. 
 
Three of the attempts were made in June and July on an obscure Chinese 
monument dedicated to road builders in the western suburbs of Lhasa. The first 
attempt was on 25th June, according to the US-based organisation International 
Campaign for Tibet, and failed to detonate. The two other bombs exploded on or 
around 2nd and 18th July, but caused only slight damage to the obelisk. "The only 
damage we could see was two tiles on the ground, and what might have been a 
scorch mark on one side of the monument", said a German tourist who was 
detained for a day on 3rd July for trying to take photographs of the monument, 
which includes an inscribed message from the former Chinese leader Hu 
Yaobang. Some Tibetan sources say a person was killed in the third attempt.  
 
A well known Tibetan activist, Lobsang Choedrag, who has already served three 
prison sentences for political activities, was arrested on 5th or 7th July, reportedly 
on suspicion of involvement in the earlier explosion.  
 
Two separate sabotage attempts in August involved more strategic objectives, one 
at the West Lhasa Suburban Power Station and another at a fuel dump, also on 
the western outskirts of Lhasa. The bomb in the fuel dump detonated, according to 
well-placed sources, and local sources say that it killed a Chinese driver who 
worked there.  
 

TIN News Update / 28 January, 1996: Tibetan Newspaper Sabotage  4 

  

The incidents follow warnings by the authorities in the official press in March 1995 
of sabotage attempts by "forces working for national separatism ... with the support 
of some Western countries" in the run-up to the 30th anniversary celebrations. The 
last reported sabotage attempts in Tibet were when three bombs were set off 
during the 2Oth Anniversary celebrations in 1985, although none detonated 
effectively.  

 
 

- end -  


